Wednesday, December 6, 2006

Katten musse fast under vägbygge

Katten musse 4 år i Sundsvall var fast under ett rondellbygge i två dygn. Jag är glad att katten överlevde den traumatiska händelsen, både å han och hans mattes vägnar; men fasar över vad många där ute tänker då de får höra att räddningsarbetet gick på 80 000kronor!

I mina ögon är liv, liv. Jag är jätteglad att de stora kostnaderna till trots- räddade katten. Ett husdjur som en katt eller hund känns självklara att rädda för min del. Men jag kan tänka mig hur detta säkert sticker många i ögonen.

Såg någon Penn and tellers "bullshit" igår (eller var det i förrgår?)? Där de snackade om husdjur. Visst skrattar man och skakar på huvudet då kvinnan i slitna kläder berättar att hon har 13-15 katter och "kanske 20-25 om man räknar de som bor där ute", har en kattbajslåda i varje rum och hela lägenheten ser luden ut av allt katthår.

Man kan helt enkelt älska katter för mycket för sitt eget bästa, eller förmycket för att det ska verka vettigt utåt sett. Men som sagt, det är mycke bullshit i det där programmet, även det mesta som de snackar om. Det är antingen svart eller vitt, var var alla de som bara äger en eller fem katter? Det jag reagerade på i programmet var:

1. De jämförde en kattuställning med vandrande pinnar ;D "vem ser mest ut sm en vandrande pinne?!" och på det sättet trodde de sig löjligförklara hela fneomenet med "utställning". Kul grej men ganska intetsägande EGENTLIGEN. Kattutställning handlar inte om vem som ser mest ut som en katt, utan om olika rastypiskheter. Det finns miljoner tamkatter och hundratals olika raser och ännu fler lär det bli i framtiden. De bedöms i hur de bemöter dommarens hantering, riktlinjer i utseende för den specifika rasen etc. Ibland ger en utställning en hint om man ska avla eller inte avla vidare på sin raskatt/rashund/rashäst.

2. De moraliserade och beklagade sig över att så mycke pengar spenderas av djurägare på sina djur. Dyra attiraljer, mediciner och mat- Medan MÄNNISKOR ute i världen svälter.

MEN HERREGUD. DU köper en dyr sportbil, armbandsur, märkeskläder/möbler... och kanske en lyxig VILLA med pool- Så låt fan mig ha min katt som kostar någon tusenlapp om året och var fan glad att jag sköter om de djur jag skaffar -ordentligt!

Jisses...folk.

Och besides -Det ena utesluter inte det andra.
Man kan ha husdjur OCH skänka pengar åt människor i nöd. Även om mitt förstahandsval skulle bli WWF om jag måste skänka pengar till en organisation. WWF- Panda FTW! Sen rädda barnen, ofc.

Veterinärer blir ibland hånade. "En doktor åt DJUR då vi knappt har läkare åt alla MÄNNISKOR i världen?"
Ptja, förr i tiden var nog ko-besättningen eller timmerhästen "allt" för många svenskar. Veterinären är fortfarande allt för oss som har husdjur och sällskapsdjur. De är huvudingrediensen i receptet på bra djurhållning i Sverige.

No comments: