Monday, July 7, 2008

Huskatt

Tydligen så måste man skaffa ett huskattsbevis från SVERAK, för att kunna vara med på kattutställningar med huskatt- från och med 2009. Dessa huskattsbevis behöver man redan nu i Norge. Det roliga är att för att kunna få dessa bevis å katten är över 10 månader- så ska den vara kastrerad(och ID märkt- men det är bara bra). Så jag ser detta som ett försök att "rensa ut" huskatten. Själv kastrerar jag ju också mina huskatter, men på någon nivå anser jag att det är en stor genetisk pool att finna bland huskatterna- i jämförelse med många raskatter. Vill vi rensa bort dessa? Trots att de ibland får tas in som "färska gener" om de uppnår rastandarden- trots okänd härkomst? antingne accepteras huskattens flexibla temprament/utseende och uppkomst som en ras, eller så inte!

Vad är meningne med en utställning om den är kastrerad?
Jag finner det meningslöst... rent för kattrasens utveckling.
Fast visst, det är säkert en kul hobby. Funderar på det själv...
Fast då är det pysslet runt omkring och fåfängan över sin egen katt som gör det lockande ;)

Man borde uppmuntra en seriös avel av just huskatten där storlek och pälsfärg, nosvidd etc är ovidkommande- så länge den är hälsosam. Dvs e får inte vara missväxta, ha för liten nos, rinnande ögon (hm..finns väl redan sådana raser?). De får helt enkelt inte lida av div problem+ den ska självklart ha ett gott temprament (sen om det är busig, sällskaplig, självständig eller lugn ska vara sak samma). Men under kontrollerade former- som med annan raskattsavel. En katt är alltid en katt. Vem kan sitta med en raskatt för flera tusen och argumentera för att den är mer värd än en huskatts liv? Ingen. Det man betalar för hos en raskatt- hos en seriös uppfödare är just att man då kan vara säker på att:

-Katten är avlade på stabila och friska föräldrar-
-Katten är avmaskad-
-Veterinärkollade-
-Katten är testad mot rastypiska sjukdommar-
-Katten är vaccinerad-(och kastrerad om köparen så vill)
-Katten har växt upp i trygg miljö, med en kunnig ägare som förmodligen hjälper en med problem och frågor kring kattungen om de skulle uppkomma.

Att man btalar för en färg, ett utseend eoch ett temprament- dvs stamtavlan. Men det är väldigt liten summa som betalas för jsut den biten i slutänden.

Jag betalar 100 kr för en huskatt. Den är då varken kastrerad, vaccinerad, idmärkt, veterinärkollad, avmaskad... med mera. Jag vet egentligne ingenting om kattens bakgrund, temprament och inavelsprocent hos föräldrarna. Alla veterinärkostnader får jag lägga ut själv och det blir nog någon tusenlapp i slutändan om jag ksa ha hela paketet som ansvarsfull kattägare.
- Idmärkning
- Försäkring
- Grundvaccinering- sedan årlig vaccinering och veterinärkoll i samma veva
- Avmaskning
- Förmodligen kastrering

Så raskatt idag är att man köper ett paket som innehåller så mycket mer än bara just en rastypisk katt - Såvida du inte är helt blåst och köper en så kallad "raskatt" utan stamtavla, för tusenlappar på blocket :P Det vill säga; en väldigt dyr huskatt. Men det är okej- om det ingår vaccinationer, etc. Men annonser med "mamma norsk skogis, pappan helig birma- kattungar till salu 3000-5000kr. Avhämtas vid 12 veckors ålder, avmaskade och pottränade"-kan ju ta sig i brasan va!!? Då kan man lika väl stödja en seriös uppfödare and "get the real deal".

"Men jag vill ju ha en viss färg bla bla"
Idag läser de flesta uppfödare(hund, katt, häst..u name it) någon form av genetik. De kan förutsäga med några procents marginal-vilka färger och pälskvalité en viss parning skulle kunna ge(utifrån information om föräldrarna och bakgrund). Samma borde gå att applicera på huskatterna efter några generationer. Vi måste minnas från vad- i princip alla raskatter är sprugna från början, jo- fenomenet vi kallar för huskatten.

Sveraks egen beskrivning av huskatt:

Skillnad mellan raskatt och huskatt

Begreppet raskatt innebär att katten är stambokförd och har en stamtavla utfärdad av ett godkänt förbund. Att välja raskatt ger ett mått av säkerhet då varje ras är avlad efter särskilda egenskaper och detta ger möjlighet att veta vad du har att vänta dig av din katt.

En katt som inte är stambokförd (utan stamtavla) betraktas som en huskatt, oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har.


Jag har haft huskatt sen 12 års ålder-och är snart 28 år gammal- och ingen har gjort mig besviken eller överraskat mig nämnvärt i sitt beteende. De har alla uppträtt sig så som katter gör. Tillgivna, sociala, busiga, matglada, nyfikna...och fruktansvärt friska och vackra. Det enda som överraskat mig är den enorma variationen i utseende och fantastiska färger där vissa inte finns representerade nämnvärt mycket i raskattsvärlden...

Om stamtavlan och seriösa uppfödare är allt som står mellan en raskatt och en huskatt så borde någon ta tag i det och börja föda upp huskatter seriöst! ^_^ I would be a buyer!

1 comment:

warga029 said...

Jag tycker detta är super bra skrivet om våra huskatter.Det skulle höja statusen på våra huskatter om vi fick ha våra katter
kvar = som norge fick sin skogkatt
kan vi få våran huskatt kvar, så
jag är en av huskatt uppfödare,
det vore kul om SVERAK tog tillbaka
så vi fick ställa ut okastrerade
huskatter äldre än 10 mån utan att
vara kastrerade + att vi fick stamtavlor på våra katter ...
SVENSK HUSKATT ......