Saturday, May 31, 2008

Rasmus

Vi tog hem Rasmus från mitt ex den 28:e, i onsdags. Mitt ex blev väldigt ledsen och saknar honom såklart men jag har saknat honom i över en vecka i väntan på Maja. Att hälsa på honom 100 meter bort är inte samma sak som att vakna, leva och somna med honom. Att ha honom smygandes runt i lägenheten i jakt på småkryp -och bli hälsad med ett jamande, när man kommer hem.

...Det märks en skillnad bara i att vi har flugor och massa spindlar som far omkring helt plötsligt. Sånt har jag aldrig haft tidigare då Rasmus jagat bort dem.

Men nu är han hemma igen och får åka tillbaka till gammelhusse igen, någon gång mot nästa helg eller helgen där efter. Beroene på hura maja läkt och hur hennes familj hinner komma och lämna henne. Nu är maj snart slut så vi fick henne inte i maj. Men hon får heta Maja iallafall, för vi fick vetskapen om henne denna månad.

Det är spännande, att få se hur hon ser ut. allt vi vet är att hon är en ung katthona på 6 månader och är korthårig och vit (inte döv). Är spännande att se hur hon ser ut, hur hennes ansikte ser ut- nos, ögon, svans..tassar- allt. Hur hon är som katt. Är hon busig och sjövild som rasmus eller lugn? Är hon reserverad, eller jättekelig och social? Är hon "stroppig", självsäker och självständig, nyfiken, eller jättegosig och tillgiven`?

Både jag och min pojkvän är nyfikna och ser fram emot hennes ankomst. Vi är nog båda väldigt nyfikna på hur det här kommer att förändra Rasmus liv. Hur han kommer att reagera och hantera det. Han gillar sällskap, men kommer han att acceptera Maja? Hur kommer hon att hantera honom?

^_^ Spännande!

Jag är helt övertygad om att det kommer att öka Rasmus livskvalité, om Maja visar sig vara tillmötesgående med bus, lek och gos.

Photobucket
Rasmus som vuxen och gosat ihop sig med huskatten Pontus.


Photobucket
Rasmus som 6 månader, tillsammans med huskatten Pontus.

Pontus var väldigt kelig och uppfostrande mot Rasmus under hans uppväxt, men då rasmus blev stor och bufflig och krävde för mycke bus och uppmärksamhet så lessnade Pontus fort på honom. Pontus är nöjd med sin "människofamilj" som sällskap, men Rasmus är uppvuxen och van att ha andra katter omkring sig, och gillar det.

1 comment:

Johanna said...

Vad söta dom är!